جمعه, ۱۴ آذر , ۱۳۹۹ ساعت ×

برند تهران؛کلید مشارکت و توجه شهروندان به شهر

شناسه : 528 ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۸:۱۱ 250 بازدید ارسال توسط :

به منظور افزایش حس تعلق به شهر در شهروندان تهرانی و تقویت هویت شهری و باز زنده سازی هویت محلی، برند شهر تهران باید به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار قرار  گیرد و با بهره گیری از برند سازی اجتماعی، در طرح ریزی و برند سازی مجدد برند شهر تهران با استفاده از مشارکت شهروندان به گونه ای انجام شود که محور مشارکت،هم افزایی و تعاملات اجتماعی شهروندان و شهرداری در اداره شهر تهران قرار گیرد.

برند تهران؛کلید مشارکت و توجه شهروندان به شهر
پ
پ

اگر این اصل را قبول داشته باشیم که هیچ شهری بدون حضور و مشارکت شهروندان به غایت و کمال خود نمی رسد،پس باید این حقیقت را قبول کنیم که میزان شناخت و آگاهی شهروندان از شهر است که میتواند آنان را نسبت به مسائل،اتفاقات و سرنوشت شهر حساس نماید و زمینه های مشارکت موثر با نهاد اداره شهر برای ارتقاء کیفیت زندگی را فراهم نماید.

نتایج سرشماری سال ۹۵ نشان می دهد که طی ۵ سال گذشته حدود نیم میلیون نفر به شهر تهران مهاجرت کرده اند.این میزان مهاجرت به تعداد شهروندان مهاجر در خلال سالهای پیش از ۱۳۹۵ باید افزوده شود تا تصویر درستی از شهروندان مهاجر تهرانی به دست آید،بیشتر افرادی که به تهران مهاجرت می کنند معتقدند که در تهران موقعیت های شغلی بیشتری وجود دارد و به لحاظ درآمدی در وضعیت بهتری قرار می گیرند.

بر اساس یافته های طرح بررسی وضعیت رضایت شهروندان تهرانی که در سال ۱۳۹۶ از سوی دفتر طرح های ملی پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات اجراء گردیده است، ۳۶٫۵ درصد فرصت های شغلی و درآمد بیشتر؛ ۳۱٫۸ درصد امکانات بیشتر نسبت به سایر شهرهاو ۱۳ درصد امکان پیشرفت بیشتر را به عنوان خصوصیات خوب شهر تهران در مقایسه با شهرهای دیگر برشمرده اند، همچنین ۳ درصد پاسخ دهندگان معتقد بوده اند تهران هیچ خصوصیت خوبی ندارد.

مهاجرت که یک روند تاریخی و نقش کلیدی در رشد روز افزون جمعیت شهروندان تهرانی دارد در کنار انتخاب تهران صرفا به علل اقتصادی و دسترسی به امکانات و فرصت ها یک تهدید در تعلق خاطر به شهر و هویت شهر در ذهن شهروندان به شمار می رود، این روند تهران را از شهر زندگی به شهر کار و فرصت کسب درآمد تبدیل نموده است و بر همین اساس ما شاهد کاهش میزان تعلق خاطر شهروندان به شهر و هویت محلی هستیم.

بر اساس یافته های طرح مطالعاتی که با هدف مطالعه جایگاه و تصویربرند شهر تهران نزد شهروندان تهرانی و ساکنان سایر شهرهای کشور که تجربه سفر به تهران را داشتند انجام گرفت، در می یابیم که:

–              بررسی اظهارات شهروندان تهرانی در پاسخ به این سوال که چه چیزی توانسته است باعث افتخار شما به شهر تهران باشد نشان می دهد که به ترتیب سه مولفه «امکانات رفاهی، آموزشی و پزشکی مناسب»، «مرکزیت و پایتخت بودن تهران» و «زادگاه یا محل رشد من» جزو پرتکرارترین عواملی می باشند که شهروندان به عنوان موجبات افتخار خود به شهر تهران مطرح ساخته اند و این درحالیست که جمعیت کثیری از شهروندان (۲۷درصد) به هیچ موردی در تهران افتخار نمی کنند.

–              بررسی پاسخ های شهروندان تهرانی به این سوال که به چه دلیل علاقه ندارید برای زندگی از تهران به شهر دیگری مهاجرت نمایید نشان می دهد که به ترتیب سه مولفه « وجود امکانات بیشتر در تهران »، « بخاطر شرایط شغلی خود یا اعضای خانواده » و « عادت کردن به زندگی در تهران » جزو پرتکرارترین عواملی می باشند که شهروندان به عنوان عدم مهاجرت از شهر تهران مطرح ساخته اند و این درحالیست که جمعیت اندکی از شهروندان (۳درصد) علاقمندی به تهران را عامل عدم مهاجرت خود از تهران ذکر نموده اند.

–              بررسی اظهارات شهروندان سایر شهرها در پاسخ به این سوال که آیا علاقه دارید در شهر تهران زندگی کنید نشان می دهد که تنها ۲۵ درصد پاسخ دهندگان خواهان زندگی در تهران بوده و ۷۳ درصد علاقه ای به زندگی در تهران نشان نداده اند و ۲ درصد هم به این سوال پاسخی نداده اند.

–              در ارزیابی تصویر ذهنی شهروندان و پاسخ دهندگان از تهران مشخص شد که :

وقتی نام تهران را می شنوند،اولین کلمه ای که به ذهنشان خطور می کند «شلوغی» و«هیاهو» است.

سه صفت پرتکراری که پس از شنیدن نام تهران در ذهنشان تداعی می شود عبارتست از«جمعیت،شلوغی و هیاهو»،«شهری مدرن و پیشرفته و با امکانات»،«کثیف و آلوده».

رنگ تهران ؛ «خاکستری» است.

بوی تهران؛«بوی دود ماشین ها» است.

طعم تهران؛«تلخ» است.

صدای تهران؛صدای «شلوغ و پرسر و صدا» است.

اولین تصویری که با شنیدن نام تهران به ذهنشان می آید؛تصویر «میدان آزادی» است.

تهران را در قامت یک مرد قد بلند،کارمندی پیرِ، که مدرن فکر می کند تصویر نموده اند.

یافته های این طرح بر اغتشاش تصویر ذهنی و فقدان وجود یک هویت منسجم و ارزشمند قابل اعتنا در اذهان شهروندان تهرانی وسایر شهروندانی که باید به تهران به عنوان پایتخت کشورشان افتخار کنند دلالت می کند، این وضعیت معلول غفلت شهرداری از توجه به هویت شهر و پرداختن صرف به مسائل توسعه کالبدی و غفلت از برندسازی شهری است.

به منظور افزایش حس تعلق به شهر در شهروندان تهرانی و تقویت هویت شهری و باز زنده سازی هویت محلی، برند شهر تهران باید به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار قرار  گیرد و با بهره گیری از برند سازی اجتماعی، در طرح ریزی و برند سازی مجدد برند شهر تهران با استفاده از مشارکت شهروندان به گونه ای انجام شود که محور مشارکت،هم افزایی و تعاملات اجتماعی شهروندان و شهرداری در اداره شهر تهران قرار گیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.